Rozpoczęło się kładzenie szyn na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki na Litwie – w rejonie Janowa. Do końca roku ma być gotowy 8,8-kilometrowy odcinek toru między miejscowościami Šveicarija i Žeimiai.
– Budowa kolei przechodzi od planowania do realizacji – od wizji do układania torów. Rail Baltica to nie tylko nowoczesny projekt transportowy, ale także gwarancja bezpieczeństwa dla całego regionu bałtyckiego. Każda europejska linia kolejowa wzmocni bezpieczeństwo naszego kraju i wschodniej granicy Unii Europejskiej, zapewniając Litwinom szybkie i wygodne połączenia z Europą Zachodnią – mówi Juras Taminskas, minister transportu i komunikacji Litwy.
LTG Infra, zarządca kolejowej infrastruktury kolejowej, na potrzeby realizowanego odcinka zakupił 86 200 ton tłucznia, 29 500 podkładów żelbetowych i 42 kilometry szyn. Układaniem nawierzchni torowej zajmuje się konsorcjum Leonhard Weiss i Leonhard Weiss. Wartość prac to 13,9 mln euro netto.
Na Litwie trwają łącznie prace przy nasypach i obiektach inżynieryjnych na 77-kilometrowym odcinku trasy między Kownem a Poniewieżem. Do końca roku prace mają objąć 114 km trasy.
Łącznie na terenie krajów bałtyckich ma powstać 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h. Do końca bieżącego roku 43% trasy ma znajdować się w budowie albo być gotowa do rozpoczęcia prac. Niedawno podpisano umowę na
elektryfikację całej trasy. Linia ma być przejezdna w 2030 r., choć
nie w pełnym zakresie.